A gyönyörű színű cékla a magyar konyha régóta használt eleme. Míg nagyszüleink inkább savanyított változatban fogyasztották, mára a cékla frissen préselt leve illetve por változata is nagyon kedvelt. A cékla nem véletlenül őrzi töretlenül népszerűségét: a benne található vitaminok és ásványi anyagok a téli napokon nagy segítséget jelentenek testünknek és lelkünknek is. Szinte elég ránézni erre a harsány színű gumóra és máris jobb kedvre derülünk.

Ez a termékünk a smoothie-k egyik legkedveltebb összetevője.  Íze jól harmonizál gyümölcsökkel és zöldségekkel egyaránt. Narancsléhez vagy frissen facsart almaléhez keverve gyermekek is szívesen fogyasztják. Sütéshez, főzéshez gyakran használják: tortáknak, leveseknek is élénk bordó színt kölcsönöz. Sütéskor kakaóval keverve semlegesíthetjük a cékla kissé földes ízét.

Származási hely: Magyarország

Átlagos tápérték 100g termékben: energiatartalom: 1354 kJ/321 kcal, fehérje: 9,7 g, szénhidrát: 59,6 g, ebből cukrok: 10,3 g, zsírok: 0,4 g, ebből telített zsírsavak: 0,1 g, só: 1g, rost: 20,2 g

Jelentősebb vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek a céklában: A, B6, C- vitamin, folát, kalcium, vas, 

Jótékony hatások: magas rosttartalma segíti az anyagcserét, kiváló vérképző, nitrát tartalmának köszönhetően javulhat az agy vérellátása, folát tartalma védelmet nyújthat a magzatok fejlődési rendellenessége ellen, így kismamáknak kifejezetten ajánlott a fogyasztása, segíti a vérkeringést, 

Nagyobb mennyiség fogyasztása esetén ne lepődjünk meg, hogy vizeletünk illetve székletünk is más színű lesz, ez teljesen ártalmatlan. 

Hogyan fogyasszuk: turmixok alapanyagaként, saláták öntetébe keverve, krémlevesek színezéséhez, 1-2 teáskanállal naponta

A cékla, más néven céklarépa természetes bíbor színével hamar az érdeklődés középpontjába került az egészséges életmódot folytatók körében. Régebben főleg savanyított formában, salátaként fogyasztották, és bár az ecetes céklasaláta még ma is komoly rajongótáborral rendelkezik, a préselt céklalével is egyre gyakrabban találkozhatunk a bioboltok polcain. A céklafogyasztás egy egészen új formája a céklapor, ami nem más, mint a cékla porrá őrölt változata. Bizonyára benned is felmerült a kérdés, hogy miért jó por alakban fogyasztani a céklát. A válasz egyszerű: így az is élvezheti a céklafogyasztás előnyeit, aki nem rajong a gyökérzöldség jellegzetes ízéért. A bio, nyers céklaport laktóz- illetve gluténmentes diétát folytatók is fogyaszthatják. Mivel a termék nem tartalmaz szóját, ezért a szójatartalmú étrend-kiegészítőket kerülők számára is ideális választás lehet.

Mire jó? A céklapor hatása

A céklát mindenki ismeri: szinte nincs olyan étterem vagy salátabár, ahol ne találnánk meg a sötétlila színű gyökérzöldséget a választható saláták között. Elképzelhető, hogy nem őrzöl túl kellemes emlékeket a céklával kapcsolatban, pedig nem is gondolnád, mennyire sokoldalú ez a lila zöldség. Sokoldalúságára már sok száz évvel ezelőtt is felfigyeltek. Állítólag már az újkőkorban is használták a céklát, legalábbis erre utalnak a régészek által talált elszenesedett zöldségmaradványok. Jelentős bór- és arginin aminosav tartalma miatt afrodiziákumnak tartották. Az ókorban a rómaiak elsősorban lázcsillapításra és székrekedés kezelésére használták.

Nem meglepő, hogy a cékla – a magas kalcium-, magnézium-, antioxidáns-, vitamin- és ásványianyag-tartalma miatt – hamar a szuperélelmiszerek kategóriájába került. Nem szereted a céklát? Semmi gond! A céklapor ugyanazokat a szervezet számára nélkülözhetetlen ásványi anyagokat tartalmazza, mint maga a zöldség, ráadásul koncentrált formában. Tudtad, hogy a vásárlók többségét a céklapor hatása érdekli a leginkább, valamint az, hogy a céklapor mire jó? Ez teljesen érthető, hiszen a cékla széles körben ismert zöldség, a céklaporról viszont még keveset hallottunk.

Az utóbbi években egyre több tudományos kutatást végeztek világszerte, hogy kiderítsék, milyen hatással van a céklapor az emberi szervezetre. Egy 2012-ben megjelent tanulmány szerint a rendszeres céklapor fogyasztás segíthet csökkenteni a magas vérnyomást. A vérnyomáscsökkentő hatás valószínűleg a cékla magas nitrát tartalmának köszönhető. Az elfogyasztott nitrátok nitrogén-oxiddá alakulnak, amely bizonyítottan tágítja az ereket, és ezáltal csökken a vérnyomás. A vérképző- és értágító hatás következtében javulhat az agy vérellátása is. A nitrátdús céklapor a sportolók számára is ideális választás lehet. Rendszeres fogyasztása pozitívan befolyásolhatja a fizikai teljesítményt, hiszen a benne lévő nitrátok javítják a mitokondriumok hatékonyságát, amelyek energiával látják el a sejtjeinket. Egy 2016-ban publikált tanulmány szerint a céklapor erős gyulladáscsökkentő hatással rendelkezik. Ennek bizonyítására még nem áll rendelkezésre elegendő klinikai adat, viszont a céklában található betalain nevű pigmentek bizonyítottan segíthetnek leküzdeni a szervezetben fellépő gyulladásokat. Pigment tartalma mellett a cékla rosttartalma is jelentős. A rendszeres céklapor fogyasztás támogatja az emésztőrendszer egészséges működését, és segíthet megelőzni olyan táplálkozással összefüggő, krónikus betegségek kialakulását, mint például a 2-es típusú cukorbetegség vagy az irritábilis bél szindróma.

A céklapor felhasználása: tippek, trükkök

A céklapor szerencsére sokféleképpen felhasználható a konyhában. Keverheted kedvenc gyümölcs- vagy zöldségturmixodba, de akár salátaöntetekbe is. Gyermekek is fogyaszthatják. Nekik érdemes frissen facsart narancslébe keverni. Jó hír a gasztronómia szerelmeseinek, hogy a céklapor hatékonysága hő hatására sem csökken, emiatt süteményekhez vagy főtt ételekhez is hozzáadható. Vegán- és vegetáriánus étrendbe is beilleszthető, és praktikus csomagolásának köszönhetően sokáig eltartható minőségromlás nélkül.

Újdonságok

8 másik termék van a kategóriában: